Un regim de vibratii ridicat, datorat dezechilibrului, duce la degradarea ungerii si cresterii fortelor in lagare, respectiv la o uzura prematura a acestora si chiar la deteriorarea fundatiilor de beton.
Dezechilibrul este o forta ce apare la corpurile rotative din doua motive, si anume:
- Centrul de greutate al corpului nu se afla pe axa de rotatie
- Axa principala de inertie al corpului nu coincide cu axa de rotatie
Cauzele dezechilibrului sunt urmatoarele :
- Structura neomogena a materialului
- Asezarea asimetrica a maselor in raport cu axele lor de rotatie din cauza constructiei pieselor sau a defectelor de montaj
- Diferenta de greutate a organelor componente ale rotorului, care ar trebui sa fie uniform repartizata pe circumferinta acestuia (exemplu, polii si bobinele rotoarelor motoarelor electrice)
- Formarea de jocuri mari in lagare din cauza uzurii excesive
- Diferite impuritati care nu s-au indepartat la montaj (aschii, praf, etc.)
In practica, s-a constatat ca cele mai mici mase excentrice creaza forte centrifuge foarte mari. Din acest motiv, apare necesara o operatie care sa inlature sau sa compenseze masele excentrice. Aceasta operatie de anulare a efectului fortei centrifuge se numeste echilibrare. Pentru eliminarea acestui defect se utilizeaza masini pentru echilibrarea dinamica rotoarelor.
Masina de echilibrare dinamica MED este utilizata pentru echilibrarea rotoarelor de dimensiuni si greutati mici si medii ale motoarelor electrice, masinilor unelte portabile (polizoare, masini de gaurit, debitat, slefuit etc.), turbosuflantelor, ventilatoarelor, precum si arborilor, rotilor dintate, rolelor etc.
Pe masina se poate efectuat atat echilibrarea rotoarelor rigide cat si a celor flexibile, in afara frecventelor de rezonanta, cu scopul reducerii amplitudinii vibratiilor si cresterii duratei de viata a masinilor si echipamentelor rotative. Pe masina pot fi efectuate echilibrari statice – intr-un plan sau echilibrari dinamice – in doua plane.
Masina este in conformitate cu standardele: SR ISO 1925 /1995 – Echilibrare, SR ISO 1940/1995 – Conditii de calitate pentru echilibrarea rotoarelor rigide. Determinarea dezechilibrului rezidual. Pot fi echilibrate o gama diversificata de rotoare: in consola, rotoare intre lagare, rotoare uniforme si neuniforme etc.